قديم 01-21-2011, 05:56 PM   #1
-||[عضو فعال]||-
 
تاريخ التسجيل: Dec 2010
المشاركات: 10
معدل تقييم المستوى: 0
boba3 is on a distinguished road
اختيار الزوجة


بعد متزوج سالته ولدته هاااااااا؟
سألتني امى :عامل ايه يابنى اخبارك ايه مع زوجتك...طلعت البنية كويسه ومتدينة زى ماكنت عايز؟
...
حاولت ابدو ثابتا امام والدتى

...قلت :الحمد لله يماما البنت زى الفل من يوم ما تزوجنا من شهرين ولامرة زعليتنى ولامرة كشرت فى وشى وولا مرة طلبت منها حاجة لأنها مش مخليانى عايز حاجة دايما مشرقة جميلة مهتمة ببيتها وبزوجها وبس.

ردت امى بحدة طب ودينها بنات البلد كلهم اللى مرضتش تتجوز منهم كلهم كانوا هيبقوا نفس الوصف اللى قولته فى اول شهرين لكن فين الدين اللى انت كنت طالبه وخلاك تتجوز من بلد بعيد علشان عايز اهل بيت متدينين يا ترى وجدته ولا طلع وهم.

البنية مراتك قاعدة مع اخواتك البنات زيها زيهم بتضحك وتهزر ويدوبك ساعة الفرض صليت زى ما عملنا كلنا واليومين دول الثلاث البيض ولا هى صايمة ولا حاجة ولاعندهاش عذر ما هى صلت معانا ولاشفتهاش ماسكة مصحف وفين التسبيح؟

امها كانت طول ما هى قاعدة معانا شفيفها بتلعب قال بتسبح حركات علشان تفتكر ان تحت القبه شيخ قلت يا امى ملوش لازمه الكلام ده.

كان كلام امى صحيحا لقد كنت بدأت احس بشئ غريب.. زوجتى ليست ملتزمة كما توقعت انها لم تمسك المصحف من يوم تزوجنا ولم تصم يوما ولم ارها تصلى سوى الفروض والرواتب ولم تحثنى يوما على الذهاب الى المسجد.

الكثير ياخذ ستار الدين ليزوج البنات او لتتسع تجارته او لتزداد شهرته

دارت فى رأسى هذة الأفكار وانا عائد الى منزلى مبكرا على غير عادة دخلت البيت مسرعا وجدتها بالمطبخ وما ان احست بوجودى اضطربت وقالت جيت بدرى

دقيقة واحدة

وابقى معاك واسرعت على الحمام

واخذت دش سريع وتزينت كعادتها

وجاءت تلاطفنى لما انت ناوى تيجى بدرى مقلتليش ليه

رددت بحدة حاولت مردتيش على الموبايل

وعلى البيت شويه مشغول وشوية محدش بيرد انت خرجتى؟

قالت برقة الموبايل كان فاصل شحن اما التليفون فالصبح طولت شوية مع احد صديقاتى وبعدها ذهبت قليلا عند جارتنا ألم تسمح لى من قبل بزيارتها من وقت لآخر

ولما عدت لم انظر فى الأظهار لأنى وددت ان انتهى من المطبخ اولا

..طبعا لم اقتنع ولكن ليس فى يدى دليل.

تأكدت شكوكى عندما تحركت فى فراشى ليلا ولم اجدها انصت فسمعت همسها تتحدث فى التليفون نهضت بهدوء وجدت المنزل فى ظلام دامس تحركت نحو الحجرة التى يأتى منها الصوت وقفت خارج الغرفة اتصنت ياربى زوجتى حبيبتى التى اخترتها لتدينها وفضلتها على كل البـــنــــــــــات

هنا قبيل الفجر تبكى

وهى ساجدة لله تصلى فى ظلام دامس وصوت خاشع تدعو وترجو تركع وتسجد تقرأ وترتل

لم اتحرك انتظرها
تنتهى
وقفت كثيرا ولازالت تقرأ دخلت الغرفة بهدوء واضأت نور خافت احست بوجودى خففت فى الصلاة

وانهتها وقالت مبتسمة حبيبى انت صحيت بدرى موعدك قبل الشروق لتصلى الفجر

هل ازعجتك
سامحنى
وهمت لتقف فنزلت وجلست بجانبها على سجادة الصلاة ومنعتها برفق من الذهاب قائلا رايحة فين

قالت دقيقةواحدة وهيبقى معاك قلت باصرار اجلسي بجانبى ماذا تودى ان تفعلى

قالت باستحياء اغسل وجهى واضع قليل من الكحل واتعطر والبس ثوبا ذو الوان زاهية

قلت: لا انتظرى هل هى عادتك ان تقومى الليل هكذا وكأنها لاتريد ان ترد

قالت بعد عودتك من اجازة الزواج وانتظامك فى عملك وانتظام ميعاد نومك

بدأت انا الآخرى فى انتظامى فى قيام الليل كما كانت عادتى قبل الزواج

قلت وماذا عن قرآنك قالت بدأت انتظم اثناء غيابك فى العمل وربنا رزقنى بالجارة الصالحة

اقرأ عليها سند وصديقاتى بارك الله فيهن بيراجعوا معى فى التليفون حتى تسمح لى الظروف بالألتحاق بمسجد قريب لمراجعة القرآن

تبسمت وقلت وماذا عن الصيام

قالت فى فترة زواجنا الأولى كنت استحى ان اطلب منك السماح لى بالصيام والأيام القمرية السابقة

كنا عند ماما فى البلد وليس من حسن الأدب ان يصوم الضيف وقد تحمل المضيف الكثير من اجل اكرامه

احسست ان قلبى يطير فرحا اذن لم تدعونى ولا مرة للذهاب للصلاة بالمسجد ولم تطلبى من اخواتى احسان الحجاب وغير ذلك ولم تتكتمى فى عباداتك

ابتسمت

وقالت الاخلاص فى الكتمان

اما اخواتك يجب ان ياخذوا على اولا ويحبونى ويثقوا فى قبل ان ادعوهم لشئ والا سينفروا ويتصوروا انى اتعالى عليهم

اما عنك فكنت انتظر فترة حتى يتملك حبى من قلبك

وكنت سأطلب منك ليس فقط ان تصلى الفروض بالمسجد ولكن ايضا ان تطلق لحيتك فانا اغير عليك

قال وما علاقة اللحية بالغيرة

قالت ربما اذا التحيت تدارى جمالك بعض الشئ حتى لاتلفت نظر البنات مع انى اتصورك باللحية ستكون اجمل ما فيش فايدة الوضئ وضئ حتى ولو بلحية

..ارتفع آذان الفجر نظرت الى مبتسمة قلت لما اروح اتوضأ والبس علشان
ألحق الاقامة

وفى طريقى الى المسجد كلمت امى ردت على بقلق خير يا حبيبى فى ايه بتطلب على الفجر ليه

قلت ياامى ياغالية اطمنى وجدت تحت القبة شيخ


منقولة لروعتها اضغط هنا لتكبير الصوره


boba3 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-08-2011, 07:00 PM   #3
-||[عضو فعال]||-
 
الصورة الرمزية حيائي حياتي
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
الدولة: مصر
المشاركات: 79
معدل تقييم المستوى: 9
حيائي حياتي is on a distinguished road
افتراضي


روووووووووووووووووووووووووعه القصه

مش لازم اي حد يحكم على اي زوجه الا لما فعلا يعرفها كويس جدا

الكثير ياخذ ستار الدين ليزوج البنات او لتتسع تجارته او لتزداد شهرته

فعلا الكلام ده صح اغلب الناس كده
وبرضوا البنات مع الحجاب برضوا

شكرا ع موضوعك الرااااااااااائع


حيائي حياتي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-08-2011, 07:18 PM   #4
-||[عضو فعال]||-
 
الصورة الرمزية علاء صباح
 
تاريخ التسجيل: Apr 2011
العمر: 29
المشاركات: 36
معدل تقييم المستوى: 0
علاء صباح is on a distinguished road
افتراضي


المثل بيقول لا تنم ولا تشكر الا بعد سنة وستة اشهر
انت حكمت عليها من اول شهرين
حرام عليك
يالا مفيش فايدة المهم انك عرفتها على حقيقتها
ويارب يوفقكم مع بعض ويرزقم بالذرية الصالحة


علاء صباح غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-09-2011, 02:06 AM   #5
-||[عضو فعال]||-
 
تاريخ التسجيل: Apr 2011
العمر: 17
المشاركات: 12
معدل تقييم المستوى: 0
سـفير is on a distinguished road
افتراضي


يسلمووو ويعطيك العافيه


سـفير غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
حوارات زوجية تضححححك - لا يطوفكم (LILY) منتدي النكت و الطرائف - ضحك و فرفشة 11 05-15-2011 08:04 PM
دردشه برق !!!ADO!!! المنتدي العام 198 01-21-2011 01:07 PM
سوالف زواج !!!!! عبدالرحمن حساني منتدي النكت و الطرائف - ضحك و فرفشة 5 01-09-2010 04:05 PM
ما هو الفرق بين الزوجة والسكرتيرة سالي ات منتدي النكت و الطرائف - ضحك و فرفشة 2 01-02-2010 04:34 PM
اختيار الزوجة بين علم النفس والدين مع الحق منتدي علم النفس و منتدى حل المشاكل الاجتماعية 2 06-08-2009 09:50 PM


الساعة الآن 03:34 PM.


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
المقالات أو المشاركات أو الآراء المنشورة في شبكة منتديات برق بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لشبكة برق بل تمثل وجهة نظر كاتبها.