قديم 04-20-2011, 11:33 PM   #1
-||[قلم من الماس]||-
 
الصورة الرمزية مش هينه
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
الدولة: القاهره
العمر: 25
المشاركات: 616
مقالات المدونة: 15
معدل تقييم المستوى: 9
مش هينه is on a distinguished road
Angry انت سلفى


ايه رأيك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فى موضوع شاغل كتير جدا من المصرين عن ناس أسمهم سلفين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الناس ديه هتقتل اللى مش محجبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وهيقطعوا ايد إللى بيسرق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وقال ايه الدين هيدخل فى كل حاجه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وقال ايه هنتحكم بالقرآن والسنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طب والنصارى معندكوش رحمه بيهم قال ايه إدفعوا جزيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بتدفعوهم جزيه يا ااااااااااااااااااه ظلم

ده إللى بيتقال تيجى للكلام الصح
ياله .......................

أولا سلفى : يعنى يتبع السنه والقرآن وتعاليم النبى والسلف الصالح إللى هما الصحابه والأئمه الأربعه

طب بخصوص الشيوخ إحنا مش هنتبع شيخ يعنى ايه يعنى اللى فى القرآن والسنه هو إللى هنعمل بيه مش برأى شيخ إلا لو معاه دليل من الكتاب والسنه على رأيه يعنى مش سداح مداح

طب بخصوص قتل المتبرجه أو ضربها : أولا متبرجه معناها مش محجبه بس علشان المشايخ بيتكلموا لغه عربيه

فصحه بيقولوا متبرجه حد سمع أن النبى أو الصحابه ضربوا وحده أو قتلوها أو عندنا نص للى مش محجبه نعاقبها إزاى

بخصوص الدين فى حياتنا : طبعا فى حياتنا : انت ليه مش بتيسرق علشان حرام

طب ليه مش بتتزوج أمك لأنها أمى وممكن حد يشتمنى بس أنا مؤمن إنه حرام

ليه لو حد زعلك وحد تانى طلب منك تهدى بتصلى على النبى صلى الله عليه وسلم

ليه لو حد مات بنروح نعزيه ونصلى عليه

بص فى حياتك هتلاقى الدين فيها

بخصوص الجزيه : الجزيه هى أقل من الزكاه يعنى إحنا بندفع أكتر منهم وهما بيدفعوها لأننا بنحميهم ولو هما عايزين
يحاربوا سمعت إن ساعتها بتترفع الجزيه وده أنا مش عارفه فيه

أما الحكم بالقرآن والسنه أرجع بالتاريخ لورى طول عمر النصارى بيتعذبوا ومالهمش حقوق بس فى عصر إزدهار الإسلام كان ليهم حقوق حتى فى ديننا لازم نحترمهم ومنظلمهمش

بخصوص قطع اليد ده لما يكون كل شخص فى الدوله بياخد حقه مش الناس عايشه فى عشش ويتعمل بحث للسارق علشان يعرفوا سبب السرقه وبعد كده يشوفوا الحكم ولازم بأمر من ولى الأمر

هدفى من الموضوع ياريت منفتيش بلاش نظام الفتاين بيشجعوا مصر و إحنا معاهم
الخلاصه ياريت لو قبل مانتكلم نتأكد من كلامنا من الاخر سلفى معناها متبع للنبى والسلف الصالح وبيحبوهم يعنى كلنا سلفين لا متطرفين ولا متشددين وحكاية اللحيه ده النبى عملوه فخلى بالك إنك بتتكلم فى حاجه النبى عملها




و أنا سلفيه وافتخر


مش هينه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-21-2011, 12:58 AM   #2
-||[كبار الشخصيات في المنتدى]||-
 
الصورة الرمزية ابن بطوطة
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
العمر: 36
المشاركات: 4,159
معدل تقييم المستوى: 13
ابن بطوطة is on a distinguished road
افتراضي


ما شاء الله عليك
والله قلتِ كلام ما قاله رجال .
ربنا يحفظك
فعلا يا شباب لو تلاحظوا هتلاقي اللي بيخاف من الحد هو اللي بيقع فيه يعني الشريف ما الذي يخيفه من قطع يد السارق ؟
إذن فاللص هو الذي يخاف وطبق هذا على سائر الحدود
ثم إن كل حد تطبقه سيرتدع به آلاف لكي لا ينالوا نفس المصير
يعني قلي بالله عليك كام حالة زنا في عهد النبي صلى الله عليه وسلم ؟
أنا ما سمعتش إلا عن حالتين فقط خلاااااااااال 23 سنة افهمها إنت بقا
طيب والسرقة أيضا هتلاقيها قليلة ونقيس على هذا سائر الأمور
ثم كما تفضلت أختنا الذي يطبق الحد هو ولي الأمر فإن لم يفعل فهي في ذمته يلقى بها ربه
ومسألة قطع الأذن وقتل المحجبة وحرق الأضرحة كلها إشاعات روجها كل واحد يكره أن يسمع كلمة (شرع أو دين) فحاول يخوف الناس من كل متمسك بدينه
ولو تتذكروا أيام المظاهرات والانفلات الأمني كان من السهل جدا الناس الملتزمة (اللي الناس جعلت منهم بعبع وحسبي الله ونعم الوكيل) كانوا ممكن يفجروا ويحرقوا ويقتلوا زيهم زي البلطجية بالضبط ما سألتش نفسك ما عملوش كدا ليه ؟
ما تقولي عشان الأمان هو كان فين الأمن أصلا ؟
يبقا الإ‘جابة المنصفة تقول ما عملوش كدا عشان دينهم يمنعهم يقوم لما الخير يبدأ يظهر والمجرمين الكبار يتحاكموا فجأة كدا الصالحين دول اتغيروا وأصبحوا قتلة وقطاع أذن وبلطجية
يا جماعة شغلوا عقوووووووووولكم
آخر شيء
ترضى في بيتك راجل غريب يمشي كلمته على زوجتك ؟
طبعا لا ؟
طيب يا أخي ولله المثل الأعلى ربنا أمر بأوامر والناس دي عملت بها إنت زعلان ليه بقااااااااااا
يا تعمل زيهم وبذلك تنجو معهم بإذن الله يا تتركهم في حالهم وتتقي الله في نفسك وفيهم


0 تعلموا من المنافقين
0 الشعب الإسرائيلي فيه ناس غلابة وعايزة تعيش ( عكاشة )
0 إعلامي : علم الحديث علم تافه . ورد الشيخ الحويني عليه
0 صحة حديث: وَمَنْ أَدَّى فَرِيضَةً فِيهِ كَانَ كَمَنْ أَدَّى سَبْعِينَ فَرِيضَةً
0 بلد ابن بطوطة!
0 حكم صوم يوم المولد النبوي
0 مقتل 2250 وخطف 3000 وجرح 50 ألف في بورما
0 عفتها سبب إسلامي
0 ماتت عفاف
0 هدهد تتبعه مملكة
0 هل من علامات الساعة سقوط سبع دول؟
0 حديث: مَنْ لم يَحْمِدِ اللهَ على ما عَمِلَ من عملٍ صالحٍ ، وحَمِدَ نفسَه ، (موضوع
0 إعلانات الأفلام
0 حكم إمامة المرأة للنساء في صلاة التراويح في البيت وكيفية ذلك
0 أحاديث لا تثبت منتشرة على الإيميل (4)
التوقيع
ابن بطوطة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-21-2011, 03:17 AM   #3
-||[قلم من ذهب]||-
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
العمر: 27
المشاركات: 126
معدل تقييم المستوى: 9
سهم الإيمان is on a distinguished road
افتراضي


قبل التعليق على الموضوع لا بد من كام حاجة لازم اعملهم:
أولا أشكرك على هذا الموضوع بكل كلمة شكر وبكل تعبير راقي وبكل حرف رقراق
ثانيا أفتخر أنني أعلق على موضوع مثل هذا
ثالثا أختي أنتي حقا (مش هينة)
أما بالنسبة للموضوع فالكلام فيه يطول وأنتي ذكرتي بما فيه الكفاية وأخي الفاضل ابن بطوطة ذكر أيضا بما فيه الكفاية لكني أقول:
يا سادة إننا خلق الله وما خلقنا الله ليعذبنا أبدا إنما خلقنا لنعيش حياة طيبة في الدنيا والآخرة
فكل صانع يعرف صنعته ويعلم تمام العلم ما ينفعها وما يضرها وفي أي شيئ تستخدم
ولله المثل الأعلى خلق الخلق أفلا يعلم مصلحتهم؟
الدين ليس فزاعة ومن يكره الدين إما غافل فعليه أن يفيق وإما جاهل فعليه أن يتعلم وإما جاحد فعسى الله أن يهديه أو ان يسويه بالتراب.
مشكلتنا الحقيقية أننا أمة نسمع فقط وإذا سمعنا لا نحسن اختيار الجهة التي نسمع منها
سمعنا عن السلفيين كذا وكذا فهل من العقل أن نحكم عليهم من أعدائهم ولا نسمع منهم؟
ثم كيف نصدر حكما عاما على خطأ بعض أفراد المنتسبين للدين؟ وكلامي هذا لا يعني أنني أكره أو لا أؤيد السلفية
ولإن كانت أختي الفاضلة قالتها بوضوح شديد أنا سلفية
فحري بنا كرجال ان نستحي مما نحن فيه ونعلها لله قائلين:
نحن سلفيين بالمفهوم الصحيح الذي ذكرته أختنا الفاضلة
أختي جزاك الله كل الخير ووفقك دوما لما يحبه ويرضاه ودمتي في سعادة في الدنيا والآخرة


التوقيع
وقيمة المرء ما كان يحسنه...........والجاهلون لأهل العلم أعداء
الامام علي بن ابي طالب رضي الله عنه

اضغط هنا لتكبير الصوره
سهم الإيمان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-21-2011, 11:30 PM   #4
::مشرف قسم النقاش الجاد::
 
الصورة الرمزية نصرة النبى
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المشاركات: 808
معدل تقييم المستوى: 9
نصرة النبى is on a distinguished road
افتراضي


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هناك موقف غريب اعجبنى
اننا كلما سمعنا الخلاف على شىء زادت اهميته
مثلا تكلم المتكلمون مع احترامى للجميع اقصد الاغبياء عن النقاب هل هو واجب ام هو مستحب
ام هو فرض
فهناك الكثير كان لايعلم عن النقاب شىء اصلا
وكانت النتيجه زاد النقاب بفضل الله
ليه ؟
لان فى كتير بدأ يسئل ويعرف
وهكذا دار النقاش عن اشياء كثيره فى الاسلام
هل الاسلام يظلم المرأه
فنجد فى الفتره الاخيره
زاد عدد المسيحيين للدخول فى الاسلام
بأختصار
من هم السلفيه
موضوع مثير للنقاش
وهل كل من يحكم بالشريعه سلفى؟
اسئله كثيره
ربما نجد فى النهايه انه يزيد عدد السلفيين


نصرة النبى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 04-22-2011, 01:24 AM   #5
-||[قلم من الماس]||-
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المشاركات: 969
معدل تقييم المستوى: 9
ساكن الطريق is on a distinguished road
افتراضي


لا فض فوك (مش هينة) ....جزاكم الله الجنة جميعاً


التوقيع
من أعظم الغبن أن يخبرنا الله في كتابه بأن جنته التي أعد الله لعباده المتقين عرضها السموات والأرض....ثم لا يجد أحدنا فيها موضع قدم.
ساكن الطريق غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
روايه ((لعنة جورجيت)) $$حبيب حبيبته$$ قسم الروايات المكتملة 42 03-27-2017 05:00 PM
كلمات اغانى الفنان تامر حسنى .... حصريا king of romance منتدي الاخبار الفنية 22 12-02-2016 10:05 AM
رواية بشروه انى برحل دكتور نوكيا قسم الروايات المكتملة 94 05-06-2016 12:53 PM
أبي أنام بحضنك و أصحيك بنص الليل و أقول ما كفاني حضنك ضمني لك حيل .. جديده و رووعه الاميره(~_^).. قسم الروايات المكتملة 197 09-17-2015 08:38 PM
رواية غموض خالد }حزينه جداً ومبكيه للغايه الطفشــ24ــانهـ قسم الروايات المكتملة 96 10-10-2013 07:25 PM


الساعة الآن 01:49 PM.


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
المقالات أو المشاركات أو الآراء المنشورة في شبكة منتديات برق بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي لشبكة برق بل تمثل وجهة نظر كاتبها.